Den här vägledningen fokuserar på en analys av er organisations omvärld, vilket även kallas för det externa perspektivet. Ordet ”omvärld” syftar på allt som ligger utanför organisationens direkta kontroll, men som ändå antingen påverkar eller påverkas av organisationens informationssäkerhet.
Genom denna analys identifierar ni vilka rättsliga krav som gäller för er organisation, så att ni kan utforma organisationens informationssäkerhet enligt gällande lagar och regler.
Det finns en annan vägledning för analys av sådant som ligger innanför organisationens kontroll. Den analysen – av er egen verksamhet – sker därmed inte i denna omvärldsanalys.
Även risker och hot som kan inträffa ska ni hantera separat i en riskanalys. Det gör ingenting ifall analyserna överlappar varandra, det viktigaste är att ni inte råkar utelämna något väsentligt.
Ni analyserar organisationens omvärld och det externa perspektivet i tre olika delar, eller steg:
Externa intressenter är personer, grupper eller organisationer utanför den egna organisationen, som påverkar eller påverkas av er organisations informationssäkerhet. Var och en av dessa intressenter har någon form av behov, förväntningar, krav eller annan påverkan i relation till informationssäkerheten och dess styrning.
Genom att göra denna analys identifierar ni vilka intressenterna är, vilka krav de har och hur de påverkar eller påverkas. När ni har gjort det så kan ni ta med det i beräkningen när ni utformar informationssäkerhetsarbetet.
Externa förutsättningar är de förhållanden i organisationens omvärld, utöver externa intressenter och rättsliga krav, som ni behöver tänka på när ni utformar styrningen av informationssäkerheten. Det kan exempelvis röra sig om politiska och tekniska förutsättningar.
Var och en av dessa förutsättningar har någon form av påverkan på hur ni bäst bör utforma informationssäkerheten och dess styrning för organisationen. Analysen identifierar därför vilka de externa förutsättningarna är och hur de kan påverka er.
Rättsliga krav är de krav som är kopplade till informationssäkerhet, i form av olika författningar som exempelvis lagar, förordningar, myndigheters föreskrifter samt lokal kommunal reglering. Vissa rättsliga krav gäller samtliga organisationer i såväl Sverige som Europa, medan andra endast gäller en viss bransch eller en viss typ av organisation.
Kraven kan i stort delas in i två kategorier:
Efter att ha identifierat vilka rättsliga krav som är viktiga för er ska ni beakta dessa när ni utformar informationssäkerheten i er organisation.
I inledningsskedet är det viktigt att inte fastna alltför länge i analyser. För att komma igång med arbetet så kan ni analysera de olika delarna av omvärlden relativt snabbt och på en övergripande nivå. Detta lägger en bra grund för det fortsatta arbetet. Sedan kan ni med fördel återkomma till analysresultaten, uppdatera dem med ny information och vid behov fylla i fler detaljer.
Ibland har organisationer tidigare genomförda analyser av omvärlden. Var noga med att kolla upp detta, för i sådana fall kan ni dra nytta av och utgå från dessa.
Ett typiskt exempel på tidigare analyser är listor på, eller tolkningar av, rättsliga krav som er organisation har gjort i andra sammanhang.
Den här vägledningen är indelad tre delar: Externa intressenter, Externa förutsättningar och Rättsliga krav. För varje del finns en beskrivning av hur analysen går till och exempel på hur den ser ut.
Till varje del finns det också ett verktyg i form av en Excelmall som ni kan använda i arbetet. Excelmallen Verktyg: Analysera organisationens omvärld, innehåller exempel och viss automatisering. Var och en av de tre delarna har en egen flik i verktyget. Ni kan använda verktyget både vid själva analystillfället och för dokumentation av analysresultatet.
Denna analys syfte är att vara grunden när ni utformar informationssäkerhetens styrning inom er organisation. Mer konkret innebär det att det sammanlagda resultatet från samtliga analyser (av omvärld, organisation, risk, samt gap-analys) ska styra dels hur er organisation väljer att angripa informationssäkerhetsfrågan, dels vilka säkerhetsåtgärder ni behöver för att skydda er information.
Så: utformning av organisation (ansvar och roller) för informationssäkerhet, inklusive policy, riktlinjer, rutiner, processer och åtgärder– allt detta utgår från dessa analyser.
Om ni vill ha en mer sammanfattande bild av analysresultatet kan ni sammanställa samtliga analysers resultat i ett separat dokument. Ett sådant dokument kan ni sedan använda som grund i ett så kallat ”business case” för det systematiska informationssäkerhetsarbetet.
Externa intressenter är personer, grupper och organisationer utanför er organisation, som antingen påverkar eller påverkas av hur informationssäkerheten styrs.
Var och en av dessa intressenter har någon form av påverkan, behov, förväntningar eller krav i relation till informationssäkerheten och dess styrning.
Kategori |
Intressent (exempel) |
Krav, roll eller påverkan |
Ägare |
|
Ägarna kan ha krav på er organisations inriktning, vilket påverkar informationssäkerheten. De har ofta direkta krav på själva arbetet med informationssäkerhet, exempelvis i form av en formulering i ett styrelsebeslut för ett aktiebolag, eller i ett regleringsbrev för en statlig myndighet. |
Kunder |
|
Dessa intressenter är orsaken till att er organisation existerar. De kan vara intresserade av informationssäkerheten i en tjänst eller produkt, eller av hur organisationen hanterar deras uppgifter. Vissa organisationer kan även ha anledning att ställa krav på sina kunders informationssäkerhet. |
Leverantörer |
|
En organisation är beroende av leverantörer för att kunna fungera. Ni kan ibland behöva ställa krav på era leverantörers sätt att arbeta med informationssäkerhet, så att deras leverans är säker. Vissa leverantörer kanske till och med levererar just säkerhetslösningar till er. |
Granskare |
|
Er organisation granskas av olika intressenter, som i allt större utsträckning har i uppgift att kontrollera hur er informationssäkerhet är upprättad. Era granskare har varierande krav och förväntningar, men ni behöver kunna styrka att ni efterlever olika typer av säkerhetskrav. |
Konkurrenter |
|
Ibland kan konkurrenter försöka att ta del av känsliga uppgifter om er organisation, era kunder eller ert säkerhetsarrangemang utan att be om lov för att kunna konkurrera bättre. I värsta fall kan de försöka sabotera för er organisation eller för ert säkerhetsarrangemang. Den ideala utformningen av er informationssäkerhet kan därmed bero på hur era konkurrenter har utformat sin informationssäkerhet. |
Allmänhet och media |
|
Förtroende är centralt för alla organisationer, och allmänheten kan ha uppfattningar om huruvida er informationssäkerhet är bra eller dålig, samt om ni som organisation är pålitliga. Värdet av ert varumärke beror därmed på vad allmänheten anser. |
Övriga |
|
Denna tabell innehåller endast exempel på kategorier av externa intressenter. Komplettera med eventuella andra externa intressenter av vikt, och beskriv hur de påverkar eller påverkas av er informationssäkerhet och dess utformning. |
(Angripare, Hotande aktörer) |
|
(Dessa intressenter hanteras inte i denna analys. De hanteras separat under Riskanalys.) |
(Lagstiftare) |
|
(Dessa intressenter hanteras inte i denna analys. De hanteras separat under Rättsliga krav.) |
Externa förutsättningar är de förhållanden i omvärlden (det vill säga utöver externa intressenter) som på något sätt påverkar eller påverkas av informationssäkerhetens styrning och som ni därför behöver ha i åtanke när ni utformar den. Var och en av dessa förutsättningar har med andra ord någon form av inverkan på hur ni bäst bör utforma informationssäkerheten och dess styrning.
Extern förutsättning |
Typ av påverkan |
|
Tekniska förutsättningar |
Den tekniska utvecklingen och utvecklingen inom informationsteknik har stark inverkan på informationssäkerheten, både i form av nya hot och nya lösningar. Exempel på innovationer inom informationsteknik som kan påverka:
|
|
Sociala förutsättningar |
Sociala och kulturella förutsättningar anger vad som anses bra och acceptabelt. Det kan gälla attityder i samhället, folkhälsa och utbildningsnivå, men även den allmänna situationen i samhället. Exempel där sociala förutsättningar kan påverka:
|
|
Ekonomiska förutsättningar |
Externa ekonomiska och finansiella förutsättningar påverkar också utrymmet för informationssäkerhet. Kanske särskilt gällande resurser, men det kan även gälla nationalekonomiska faktorer som ränteläge, inflation, efterfrågan på produkter och tjänster, valutakursändringar och liknande. Exempel där externa ekonomiska förutsättningar kan påverka:
|
|
Politiska förutsättningar |
I politiskt styrda organisationer är det viktigt att ta med dessa förutsättningar i analysen då de kan påverka er informationssäkerhet och dess utformning. Politiska förutsättningar kan även resultera i rättsliga krav som tas om hand som i den rättsliga delen av analysen. |
|
Miljömässiga förutsättningar
|
Miljömässiga förutsättningar är klimat, väder, vind, ekologi och hållbarhetsfrågor som kan påverka er informationssäkerhet och dess utformning. Exempel där miljömässiga förutsättningar kan påverka:
|
|
Övriga förutsättningar |
Denna tabell innehåller endast exempel på kategorier av externa förutsättningar. Komplettera med eventuella andra externa förutsättningar av vikt, och beskriv hur de påverkar eller påverkas av er informationssäkerhet och dess utformning. |
|
(Rättsliga förutsättningar) |
(Dessa förutsättningar hanteras inte i denna analys. De hanteras separat under Rättsliga krav.) |
Rättsliga krav är de krav som är kopplade till informationssäkerhet i olika typer av författningar, som lagar, förordningar, myndigheters föreskrifter samt lokal kommunal reglering.
Syftet med att analysera vilka rättsliga krav som gäller och hur de ska tolkas är att skapa förutsättningar för att ni ska kunna efterleva kraven. Att inte efterleva de rättsliga kraven kan äventyra informationssäkerheten och leda till allvarliga konsekvenser för er organisation – som förlorat förtroende, skadestånd eller viten av olika slag.
När ni har analyserat färdigt så ska ni använda resultaten för att utforma er informationssäkerhet så att ni lever upp till de rättsliga krav som gäller. Detta gör ni bland annat genom att koppla vissa säkerhetsåtgärder till en viss typ av information, och använda i samband med informationsklass.
Kraven som gäller avtal och förpliktelser kopplade till externa intressenter hanteras inte här utan som en del av externa intressenter, så vida det inte rör sig om legala krav.
Vilka rättsliga krav som finns för er organisation beror på bland annat:
De rättsliga kraven för informationssäkerhet kan delas in i två kategorier:
Utvecklingen av rättsliga krav som direkt eller indirekt rör informationssäkerhet går mycket snabbt. Detta medför att det är väldigt svårt att avgöra och räkna upp exakt vilka de aktuella rättsliga kraven är i denna vägledning. Därför måste ni som organisation göra detta arbete.
Identifiera de gällande rättsliga krav som rör informationssäkerhet genom att, tillsammans med juridisk expertis, upprätta en lista på vilka författningar och lagrum som gäller för er organisation och som direkt eller indirekt ställer krav på er informationssäkerhet.
Även om det kan gå att söka i databaser över gällande författningar och ange relevanta sökord så måste ni kombinera detta med expertkunskap – exempelvis om vilka krav som ställs och var de finns för just er typ av organisation, bransch och den information som ni hanterar.
När relevanta rättsliga krav är identifierade är nästa steg att analysera hur ni ska omsätta dessa krav på en övergripande nivå. Denna diskussion kan exempelvis handla om olika typer av säkerhetsåtgärder, eller om hur kraven ska påverka hur informationssäkerheten styrs och organiseras i er organisation.
Eftersom vissa rättsliga krav är relativt övergripande, medan andra är mer specifika, står det inte alltid direkt uttryckt i det rättsliga kravets text vad som behöver göras. Därför måste kraven diskuteras och tolkas. För att kunna göra denna analys på ett bra sätt krävs kompetens om bland annat organisationen, informationssäkerhet och juridik.
Detta verktyg kan användas för omvärldsanalys.
Vägledningar:
OmvärldsanalysDatum:
13 juni 2024